Ze noemden me duivelskind

Wie kent haar niet?! Michaele De Prince. De eerste zwarte ballerina bij Het Nationale Ballet van Nederland. Het weeskind uit Sierra Leone dat een foto van een ballerina vond en besloot dat ze ooit zo zou worden. Een persoonlijk idool van mij, een rolmodel voor jonge ballerina’s en een krachtige danseres op het podium. Dit alles versmelt Michaela De Prince samen met haar adoptiemama Elaine De Prince in een prachtig, meeslepend en bijna sprookjesachtige biografie. Kortom: Must Read tijdens deze onweerachtige dagen!

‘Waar zijn de zwarte ballerina’s?’ 

De harde realiteit van een sprookje

Michaela De Prince is een van de bekendste ballerina’s ter wereld. Ze besloot samen met haar moeder haar persoonlijke verhaal van hoop te delen met de wereld. Michaela, ooit Mabinty Bangura, begon haar leven als enigskind in Sierra Leone. Na een gruwelijke burgeroorlog, waarin ze heel wat geliefden zag omkomen, kwam ze terecht in een weeshuis. Na jaren van mishandeling had ze wat meer geluk en werd ze door een Amerikaanse familie geadopteerd. Vanaf dan heette ze Michaela en stond haar de harde weg naar de ballettop te wachten. 

‘Als Mabinty Bangura danste ik in het regenseizoen op mijn blote voeten in de modder’. 

‘Dansen? Op de punten van je tenen! Dat kan toch niet?’ 

Het boek was vlot om te lezen en verwarmde mijn ballethart. De moraal van het verhaal? Wie zich gezegend voelt heeft de verantwoordelijkheid om dat te delen met de wereld. Michaela besluit haar biografie met de woorden dat ze het dan ook haar verantwoordelijkheid vindt om passie, uithoudingsvermogen en vooral hoop te delen met de wereld. Dit wil ze in eerste instantie doen met alle jonge ballerina’s. In die zin is de Engelse titel ‘Hope in a balletshoe’ iets accurater en omvat het de inhoud van het boek naar mijn mening beter. Toch weten Michaela en haar mama dit verhaal van hoop over te brengen naar hun lezers. Door korte krachtige hoofdstukken te schrijven vlieg je doorheen het verhaal en groeit je liefde voor deze pracht danseres. Het is fijn dat ze zowel de mooie als de minder mooie kant van het leven tonen en enkele wijze levenslessen meegeven. Met de hele beweging rond 'Black live matters' lijkt het verhaal van Michaele De Prince er met de dag relevanter op te worden.

 

Tot slot wil ik nog kwijt dat het mooie aan het verhaal van Michaela is dat alles lijkt te bestaan uit geluk. Maar niets is minder waar: haar harde werk, passie en de wil om nooit op te geven en altijd te blijven hopen brachten haar naar de top. Het verhaal van Michaela doet me weer inzien waarom ik van mijn vak houdt. Het doorgeven van hoop. Tonen aan je leerlingen dat ze veel kunnen als ze er maar in geloven!

 

KIJKTIP: In de documentaire First Position kan je Michaele De Prince aan het werk zien in haar jongere jaren. Zie je haar liever live? Trek dan naar Het Nationale Ballet in Amstedam!

DANSELOPDRACHT

Michaela De Prince maakt voor een wedstrijd, YAGP genaamd, op een gegeven moment een choreografie met haar zus. Ze werken hier samen aan vanuit het idee van Pirates of the Carribean. Ze vormen twee piraten die vechten om een schat. In deze DANSEL-opdracht gaan we aan de slag met het gegeven van actie en reactie.

 

Onderzoeksvragen

Wat houdt actie in volgens jou?

Welke verschillende manieren van reactie zijn er?

Welke zie je terug bij dans?

Geef enkele dagdagelijkse voorbeelden van situaties waarin actie- reactie ontstaat.

 

Experimenteren met Piratengevechten

Maak een kring. Deze is net klein genoeg zodat iedereen wanneer hij zijn hand uitsteekt de persoon aan de overkant kant aanraken. De docent telt af. 3,2,1. Op 1 sta je in een aanvallende houding. De eerste persoon begint en probeert vanuit zijn houding de persoon naast hem aan te raken (enkel op de handen). De persoon die aangevallen wordt mag reageren met een andere move om weer zijn buur aan te vallen. Zo gaan we de kring rond. Wie geraakt wordt valt af en gaat zitten.

 

Leg je gevecht vast in een dansfrase!

 

De leerlingen worden nu verdeelt in duo’s. Ieder duo herhaalt het gevechtsspel maar legt nu 8 verschillende aanvallen en reacties daarop vast. Zo ontstaat een echt dansduet!

 

Extra?

  • Laat je leerlingen stops inlassen. Het is spannender als het publiek niet weet wanneer de aanval plaats zal vinden.

  • Verplaats de aanval van de handen naar andere lichaamsdelen (voeten, rug, ..) zonder aan te raken.