Ik mag dan in een vreemde stad zijn, met jongens die ik nauwelijks ken, maar ik kan tenminste blijven dansen. Zo ben ik juist in de problemen gekomen, maar misschien, heel misschien, kan het ballet ook mijn redding zijn.'

Dans van Vlammen

De afsluiter voor deze zomer is niet de minste! Ik ben nog steeds helemaal in de ban van de dans van de Vlammen. Gevuld met heerlijke balletterminologie, wedstrijdvibes en hier en daar een vleugje demonische gebeurtenissen houdt het verhaal van Vanessa je van bij de start in de ban. Ogenschijnlijk onschuldig neemt Vanessa met haar danspartner Justin deel aan een wedstrijd bij het Royal Court Ballet om twee stageplekken in het gezelschap te winnen. Met de hulp van Enzo echter proberen ze een veel snoder plan uit te voeren en willen ze de Lyrische Elite helpen infiltreren in het balletgezelschap om zo de demonen die bezit nemen van dansers uit te schakelen. Als dansdocent vond ik het heerlijk lezen hoe een balletwedstrijd toch om zoveel meer draait dan enkel wat op het podium gebeurt. Schrijfster Yelena Black voegt daar nog een extra snuifje thrillergevoel aan toe en je bent als lezer weer weg voor een pageturner van jewelste. Het was jammer dat het pas later tot me doordrang dat dit boek het tweede deel van een reeks 'Dans van de schaduwen' was waardoor ik soms inhoudelijke informatie gemist had.

' Ik dacht dat we uitgepraat waren over die necrodansers. Het enige wat ik wilde was mijn moderne solo bijslijpen voor morgen.'

Demonen in de danswereld

Het tweede deel van deze reeks gaat over Vanessa en haar danspartner die auditie mogen doen voor het Royal Court Ballet. Ze dansen er de sterren van de hemel. Maar dat sprookje duurt niet lang... Duistere praktijken maken de wedstrijd moeilijker dan ooit. Vanessa danst maar met een doel. Haar zus Margaret terugvinden. De paranormale activiteiten in het boek alsook de geloofwaardigheid van de 'normale' situaties is soms wat verder te zoeken in deze roman maar niets neemt weg dat het een pageturner is die je, net als de demonen, in je bezit neemt.

' Ik ben niet langer Margaret Adler de ballerina. In plaats daarvan ben ik Margaret Adler de vriendin, de zus, en vooral, de dochter.'

De schrijfster slaagt er vlot in je het verhaal van Margaret mee te geven door dagboekfragmenten tussen de andere hoofdstukken te voegen.